فصل 2 : مقدمات موسیقی (2)

1. نت ها:

نت ها در حقیقت اشکالی هستند برای اندازه گیری زمان کشش اصوات. برای انجام این منظور این شکل نت هاست که میزان کشش هر صدا را مشخص می کند. برای مثال در عکس زیر نت گرد به نوازنده می گوید صدایی به کشش 4 قدم (رفت+برگشت پا) یا ضرب تولید کند و سپس از کشش صدا جلوگیری کند.

قدم:به هر رفت و برگشت پا یک قدم گویند هر یک قدم برابر با یک ضرب (Beat) می باشد.

توجه داشته باشید که سرعت قدم ها در طول یک قطعه موسیقی معولا ثابت است ،برای مثال اگر طول زمان یک قدم برابر با یک ثانیه باشد نوازنده باید تا آخر قطعه این سرعت را نکاه دارد.سرعت قدم ها معمولا در ابتدای یک قطعه توسط Tempo و یا کلمات خاص به نوازنده اعلام می شود.

نکته : سکوت ها دقیقا کاربردی مانند نت ها دارند با این تفاوت که نوازنده با دیدن سکوت از طنین هر نتی جلوگیری می کند و صرفا سکوت اجرا می کند.

توجه : ارزش زمانی نت ها و سکوت ها در مبحث کسر میزان ها به طور کامل توضیح داده شده است.

اجرای نت گرد:

اجرای نت سفید:

اجرای نت سیاه:

توجه داشته باشید که نت ها به تنهایی هیچ هویت آوایی ندارند و تنها زمانی که به روی خطوط حامل قرار می گیرند هویت فرکانسی (آوایی) آنها کامل می شود.

 

2. نت ها و سکوت های نقطه دار (ِDotted Notes and Rests)


هر گاه سمت راست نت یا سکوتی یک نقطه قرار بگیرد  نصف ارزش زمانی همان نت یا سکوت به آن اضافه می شود. هرگاه دو نقطه سمت راست نت یا سکوتی قرار گیرد نصف + نصف نصف آن نت یا سکوت به ارزش زمانی آن اضافه خواهد شد. از لحاظ تئوریک در تعداد نقطه ها محدویتی وجود ندارد ولی غالبا ،حداکثر از 3 نقطه در نت نویسی استفاده می شود.

بیشتر بخوانیم
فصل 3 : ضرب و میزان

توجه داشته باشید که این نوع نقطه فقط ارزش زمانی نت را زیاد می کند نه تعداد نت را ،در حقیقت این نوع نقطه مانند خط اتصال عمل می کند.

نت های استکاتو(staccato notes)

هر گاه بالا یا پایین نتی یک نقطه قرار گیردبه این معنی است که آن نت باید به صورت منقطع اجرا گردد و در حقیقت نصف ارزش زمانی (تقریبا نصف) آن نت را به سکوت تبدیل می کند.

3. خط اتحاد (Tie Line)


خط اتحاد خطی منحی است که 2 نت هم نام و هم فرکانس را به هم متصل می کند ،هرگاه 2 نت با خط اتحاد به یکدیگر متصل شوند فقط نت اول اجرا می شود و ارزش زمانی نت دوم به نت اول اضافه می شود. در حقیقت خط اتحاد عملکردی شبیه به نقطه دارد با این تفاوت که با استفاده از این خط آهنگساز می تواند به میزان دلخواه به ارزش زمانی نت اول اضافه کند.

4. خط اتصال (The Slur)


خط اتصال خطی منحنی است که 2 یا چند نت غیر هم نام و غیر هم فرکانس را به وصل می کند و به این معنی است که نت های زیر این منحنی باید بدون وقفه اجرا شوند. برای مثال یک خواننده باید نت های زیر خط اتصال را با یک نفس و اجرا کند و یا در سازی مثل ویولن نوازنده نباید این نت ها را با تغییر جهت آرشه اجرا کند.

به تکنیک اجرای نت های زیر خط اتصال لگاتو (Legato) گویند.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید